Skip to content
Homilie

Homilie Pater Paul De Bois 9 juni 2024 : 10de zondag door het Jaar B

In Jezus wordt opnieuw duidelijk dat God en mens elkaar nodig hebben tot zegen van elkaar en heel de schepping.

Homilie Pater Paul De Bois 9 juni 2024 : 10de zondag door het Jaar B


+
Conflicten zijn er overal te vinden. Ook in de beste families. Bij het opmaken van de plaatsen aan een feesttafel kan je het bijvoorbeeld merken. Sommige familieleden kan je echt niet bij elkaar zetten of het geeft gegarandeerd theater.

Ook Jezus krijgt met conflicten te maken.

Ook Jezus wordt geregeld geconfronteerd met conflicten. Wat Marcus ons vandaag vertelt is pijnlijk omdat het om een conflict gaat met mensen waarmee Jezus zeer nauw verbonden is. Marcus vertelt over een conflict tussen Jezus en zijn familie. Ze zijn bezorgd over zijn houding tegenover de religieuze overheid en de schriftgeleerden. Ze konden Hem en wat Hij deed steeds minder begrijpen en accepteren. 

Jezus heeft ondertussen een immense populariteit gekregen. Ook als hij even rust zoekt thuis komen de mensen hem in groten getale achterna. Jezus verzamelt mensen om zich heen. Buiten de twaalf die Hij zelf heeft geroepen zijn er nog velen die Hem volgen, die naar zijn woorden luisteren en Hem om hulp vragen.

De mensen, ook zijn familie, zijn verbaasd.

Met verbazing, en daarna zelfs met onbegrip, hoort Jezus’ familie over zijn prediking, zijn handelen en zijn welzijn. Vanuit hun aanvoelen is het leven van Jezus helemaal uit de hand gelopen. “Hij moet gek zijn geworden“ luidt hun oordeel. Uit bezorgdheid maken ze zich op om Jezus van zichzelf te redden. Ze willen Hem terug naar huis halen, desnoods met geweld!  

De theologencommissie.  

Behalve een grote menigte en zijn familie komt er ook nog een “theologencommissie”: schriftgeleerden uit Jeruzalem. Die groep voelt zich behoorlijk aangetast in hun gezag door het optreden van Jezus. En wat is dan een betere tactiek dan te proberen je tegenstander neer te halen! Ze beschuldigen Jezus ervan een pakt met Beëlzebub, de vorst van de demonen gesloten te hebben.

Jezus’ reageert.

Met een aantal parabels maakt Jezus voor de goede verstaander duidelijk dat dit niet het geval is. Bovendien zegt Jezus met de kracht van een profetenwoord: “wandaden en godslasteringen, hoe erg ook, kunnen de mensen worden vergeven, maar wie lastertaal spreekt tegen de heilige Geest, krijgt in alle eeuwigheid geen vergeving, want zo iemand is schuldig aan een onuitwisbaar vergrijp”.

Dat is sterke taal. Want wat betekent laster in deze context? Wat betekent lasteren tegen de heilige Geest?

Volgens Rabbi Eleazar verwijst het naar: het verbond met Abraham verbreken en ontkennen dat de Thora van JHWH komt. In de concrete context van ons verhaal in Kafarnaüm betekent het: de kracht/geest die in Jezus werkzaam is niet toeschrijven aan de heilige Geest, maar aan Beëlzebul, de satan, een onreine geest of het kwaad/de slang uit de eerste lezing vandaag Gen. 3). Kortom: je radicaal afsluiten voor de werking van Gods Geest en zelf in je hoogmoed op de stoel van God gaan zitten: ik maak zelf wel uit…

En de familie van Jezus … Lasteren ook zij tegen de heilige Geest? Jezus laat zich door zijn familie niet inpalmen. Hij laat zijn blik gaan langs de mensen die in een kring om hem heen zitten. Hij relativeert de banden van het bloed. Ieder die de wil van God doet – de weg van de Thora gaat – is mijn broer, zus en moeder (3,31-35). De nieuwe beweging die rond Jezus ontstaat berust niet op bloedverwantschap, maar op geestverwantschap. De wil van God doen maakt hen tot broeders en zusters van elkaar, tot kinderen van God, de Vader, die niemand uitsluit. Ook de moeder, zussen en broers van Jezus zijn uitgenodigd om de wil van God te doen.

En wij …

Jezus nodigt ons uit om de wil van God te doen, verantwoordelijkheid te dragen als beeld van God en ons steeds af te keren van het kwaad (Ps. 130; Gen. 3). In Jezus wordt opnieuw duidelijk dat God en mens elkaar nodig hebben tot zegen van elkaar en heel de schepping.

Voor Jezus is het duidelijk dat er bij zijn volgelingen sprake moet zijn van een nieuwe, volstrekt unieke familie. Hij kijkt om zich heen en zegt: Ziehier mijn moeder en mijn broeders. Want mijn broeder en mijn zuster en mijn moeder zijn zij die de wil van God volbrengen (Mc 3,34v). Wij zijn de nieuwe familie van Jezus. Van ons wordt gevraagd om in hem te geloven! Hem te volgen in zijn manier van leven! En wie ons voor gek wil verklaren, moet dat maar doen!

O.a.m.d.g.


VOORBEDEN

P.Paul
Wijs ons de weg, God; sta ons bij om de juiste richting te vinden in ons leven; voorkom dat we wegen gaan die geen toekomst hebben.

Lector

• Wij bidden om de Geest: het talent om mens te zijn, mens naar de bedoeling van God.

• Wij bidden om de Geest: de kracht om te geloven, de macht om te hopen.

• Wij bidden om de Geest: het vuur om lief te hebben, de moed van de dienstbaarheid.

• Wij bidden om de Geest: het verlangen om brood, een broeder, een naaste te zijn.

• Wij bidden om de Geest: de inspiratie om Jezus te volgen.

P.Paul
Heer, steeds verhoort Gij ons gebed. Vervul ons met kracht en geloof, zodat wij vreugdevolle getuigen worden van Uw Zoon, Jezus. Amen.